آخرین اخبار
کد مطلب: 80606
حصول انقلاب مردم يمن نيازمند ديپلماسي فعال دولتمردان تدبير و اميد
تاریخ انتشار : 1393/06/03
نمایش : 2427
اقدامات بازدارنده ديپلماتيک از سوي دستگاه ديپلماسي دولت يازدهم در مقابله با رژيم سعودي و ممانعت از اقدامات اين رژيم بر عليه شيعيان مظلوم بحرين مي تواند بخشي از ظرفيت هاي عظيم و ناب جنبش هاي بيداري اسلامي را به منصۀ ظهور رساند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان:
انقلاب مردم يمن به عنوان حرکتي خودجوش و مردمي در سال ۲۰۱۱ به اوج رسيد و اين جنبش با رهبري عبدالملک الحوثي رهبر جريان انصار حزب الله و با حمايت گستردۀ مردمي تا آستانۀ برکناري علي عبدالله صالح به پيش رفت.

ليکن با حمايت هاي ظالمانۀ عربستان از ديکتاتور يمن و با چراغ سبز آمريکا و متحدانش در کشتار و سرکوب شديد انقلابيون يمني همراه گرديد که در نهايت در يک سياست فريب، رژيم سعودي توانست با طرح پيشنهادي در شوراي همکاري خليج فارس، علي عبدالله صالح را به سلامت از کارزار اعتراضات دور نمايد و از سوي ديگر با به دست گرفتن قدرت توسط حکومتي جديد ولي همسو با سياست هاي عربستان انقلاب مردم يمن در آخرين گام ناکام ماند و اينچنين خيزش مردمي که بر مبناي مبارزه با رژيم ديکتاتوري علي عبدالله صالح و ستيزۀ با آمريکا پديد آمد در گام نهائي به نتيجه مطلوب نرسيد.

گفتني است در روز هاي اخير عبدالملک حوثي به عنوان رهبر اسلام گراي زيدي با دعوت از عموم مردم براي برپائي راهپيمائي آرام و تجمع مسالمت آميز در راستاي مقابله با بسياري از نارسائي هاي اقتصادي و تغييرات کليدي در کابينه و استفاده از همۀ جريان هاي سياسي به ويژه گروه هاي مرتبط با انقلابيون و معترضين بر عليه ارکان حکومت يمن اقدام نمود که شعار «الشعب يريد اسقاط بالفساد» به خوبي بيانگر شناخت مردم از ماهيت فاسد حکومت يمن در همسوئي با رژيم هاي مرتجع عربي و خوش رقصي حاکمان مرتجع عربي در راستاي اهداف آمريکا در منطقه مي باشد.

لذا خيزش جريان هاي مردمي در يمن و مخالفت با سياست هاي رژيم سعودي و مبارزه با گروه هاي تکفيري در جنوب يمن مي تواند تأثير به سزايي در تغيير موازنۀ قدرت به نفع حاميان مقاومت در سوريه، عراق، لبنان و .. ايفا نمايد، از اين رو ضرورت حمايت دستگاه ديپلماسي دولت تدبير و اميد در تأييد و حمايت از خواسته هاي مردم يمن و فشار ديپلماتيک بر حکومت يمن براي پذيرش خواسته هاي به حق انقلابيون امري حياتي به شمار مي آيد.

بديهي است انقلاب مردم مصر، تونس و ليبي گرچه با سقوط ديکتاتورهاي وابسته قدرت هاي استکباري همراه شد، ليکن به علت نفوذ جريان هاي سلفي و تکفيري در ارکان قدرت به بيراهه منتهي گرديد، لذا نفوذ تکفيري ها در بطن حکومت ساقط شدۀ مرسي در مصر، بحران آفريني تکفيري ها در تونس و بحران آفريني ها و درگيري ها و کشتار فراوان در ليبي توسط گروه هاي تکفيري، مهمترين مطالبات مردم از قبيل مقولۀ استکبار ستيزي و خواسته هاي منطبق بر اصول و ارزش هاي اسلامي را به شدت مورد خدشه قرار داده است.

آنچه از اعتراضات و خيزش اخير مردم يمن بايد مد نظر قرار گيرد اهتمام نظام اسلامي به حمايت از اسلام گراهاي زيدي است که سياست هاي آنان به روشني مخالفت با تفکرات سلفي و تکفيري و نيز ضديت با سياست هاي عربستان و همسوئي آشکار با اهداف انقلاب اسلامي ايران را نشان مي دهد.

وجود اين مولفۀ کليدي مي تواند به عنوان راهبرد مهم در تقويت جبهۀ مقاومت در خاورميانه مورد نشر قرار گيرد زيرا اشتراکات بنيادين اسلام گراهاي زيدي در يمن با اصول و آرمان هاي انقلاب اسلامي مي تواند به تغيير برخي معادلات منطقه اي و به در نهايت به نفع جبهۀ مقاومت منجر گردد،لذا تقويت انقلاب مردمي در يمن براي حصول به نتيجۀ مطلوب مي تواند نويد بخش تغيير ات بنيادين در ديگر کشورهاي آزادي خواه به ويژه در بحرين گردد.

 اقدامات بازدارنده ديپلماتيک از سوي دستگاه ديپلماسي دولت يازدهم در مقابله با رژيم سعودي و ممانعت از اقدامات اين رژيم بر عليه شيعيان مظلوم بحرين مي تواند بخشي از ظرفيت هاي عظيم و ناب جنبش هاي بيداري اسلامي را به منصۀ ظهور رساند، از اين رو انتظار مي رود دولتمردان دستگاه ديپلماسي دولت تدبير و اميد با نقش آفريني موثر در اعتراضات اخير در يمن در راستاي ايفاي رسالت خود در ارتقاي ديپلماسي فعال در منطقه به ويژه به نفع جبهۀ مقاومت اقدام نمايد که حصول اين امر مي تواند نظام اسلامي را به عنوان يکي از ارکان اصلي و تأثير گذار در منطقه مطرح سازد.

هم چنين وجود ديپلماسي فعال از سوي اعتداليون در حمايت از انقلابيون يمني و نيز شيعيان بحرين و...مي تواند حقانيت اصول انقلاب اسلامي در مبارزه با قدرت هاي غربي و جريان هاي سازش کار در منطقه را بيش از پيش آشکار سازد.

مهدي نجفي
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس